Festiwal „EUROPA +/- 1700” – koncerty kameralne na instrumentach historycznych

Festiwal EUROPA +/- 1700 to kameralne wydarzenie artystyczne skierowane do miłośników muzyki epoki baroku oraz ludzi ciekawych, jak taka muzyka zabrzmi na instrumentach historycznych lub ich kopiach, wykonana zgodnie z praktyką wykonawczą tamtych czasów.

Ideą festiwalu jest prezentacja dzieł wybitnych kompozytorów tworzących w XVII i XVIII wieku, ale także tych, których twórczość jest mało znana i rzadko prezentowana na europejskich scenach muzycznych, mimo że wzbogaca dziedzictwo kulturowe naszego kontynentu.

Tegoroczna edycja festiwalu odbywać się będzie pod patronatem jednego z najwybitniejszych kompozytorów francuskich: François Couperina. W tym roku przypada 350 rocznica jego urodzin.

Bardzo serdecznie zapraszamy na wszystkie koncerty festiwalu EUROPA +/- 1700. Muzyka zabrzmi w nastrojowych wnętrzach Muzeum Archeologicznego w Gdańsku – w Domu Przyrodników (ul. Mariacka 25/26) oraz w Piwnicy Romańskiej (pl. Dominikański 1).

PROGRAM KONCERTÓW

LES NATIONS i KONCERTY KRÓLEWSKIE
13 lipca 2018 r., godz. 20:00
Muzeum Archeologiczne w Gdańsku (Sala Kolumnowa), ul. Mariacka 25/26

W programie:
Fr. Couperin – I i II Koncert Królewski, „L’Espagnole”

Wykonawcy:

  • Zespół Silva Rerum arte
  • Maja Miro Wiśniewska – traverso
  • Katarzyna Sokołowska – obój barokowy
  • Danuta Zawada – skrzypce barokowe
  • Karolina Koślacz – viola da gamba
  • Małgorzata Skotnicka – klawesyn

KOBIECE DŹWIĘKI – ÉLISABETH JACQUET DE LA GUERRE
27 lipca 2018 r., godz. 20:00
Muzeum Archeologiczne w Gdańsku (Sala Kolumnowa), ul. Mariacka 25/26

W programie:
É. Jacquet de la Guerre – Sonaty triowe i solowe

Wykonawcy:

  • Zespół Silva Rerum arte
  • Maja Miro Wiśniewska – traverso
  • Danuta Zawada – skrzypce barokowe
  • Karolina Koślacz – viola da gamba
  • Małgorzata Skotnicka – klawesyn

KLAWESYN W DWÓCH ODSŁONACH
4 sierpnia 2018 r., godz. 22:00
Piwnica Romańska (oddział Muzeum Archeologicznego w Gdańsku), pl. Dominikański 1 (między kościołem św. Mikołaja a Gdańską Halą Targową)

W programie:
twórczość kompozytorów włoskich i francuskich

Wykonawcy:

  • Małgorzata Skotnicka – klawesyn
  • Maksym Zajączkiewicz – klawesyn

Bilety w cenie 10/20 zł do kupienia na godzinę przed koncertem w miejscu koncertu. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc na koncert w Piwnicy Romańskiej prosimy o rezerwację miejsc: [email protected] com. Zniżki przysługują uczniom, studentom, emerytom oraz posiadaczom Karty do Kultury.

François Couperin był jednym z ulubionych kompozytorów króla Ludwika XIV. W uznaniu dla jego talentu nazwano go „Le Grand”, czyli „Wielki”. Jego dzieła klawesynowe były inspiracją nie tylko dla twórców epoki baroku, do których należał m.in. Jan Sebastian Bach, ale również epok późniejszych, np. Johannesa Brahmsa, Maurice’a Ravela czy Richarda Straussa.

Podczas festiwalu będzie można posłuchać kameralnych utworów François Couperina, takich jak „Koncerty Królewskie” (napisane specjalnie na niedzielne koncerty organizowane niegdyś na dworze królewskim Ludwika XIV) oraz jedna z czterech sonat triowych z cyklu „Les Nations” (cykl ten powstał pod wpływem twórczości Arcangelo Corellego).

Zabrzmią również dźwięki klawesynu, a właściwie dwóch klawesynów – modelu włoskiego i francuskiego. Koncert „Klawesyn w dwóch odsłonach” będzie konfrontacją dwóch przeciwstawnych sobie stylów muzycznych, które François Couperin próbował połączyć w swojej twórczości. Artyści zaprezentują także kompozycje włoskich i francuskich twórców.

Festiwal EUROPA +/- 1700 jest ponadto okazją do przybliżenia słuchaczom twórczości Élisabeth Jacquet de la Guerre – francuskiej kompozytorki i klawesynistki żyjącej i działającej w tym samym czasie co François Couperin. Jej twórczości kameralnej będzie można posłuchać podczas koncertu „Kobiece dźwięki – Élisabeth Jacquet de la Guerre”.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Miasta Gdańska oraz Województwa Pomorskiego.

Organizator:
Fundacja SILVA RERUM

Partnerzy:
Muzeum Archeologiczne w Gdańsku
Metropolitalna Karta do Kultury

Gdańsk Strefa Prestiżu, materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *