Rok 2015 dla Projektu Historycznego Garnizon Gdańsk był niezwykle owocny. Obecnie w ramach naszego projektu działa ponad 30 osób oraz cała rzesza naszych sympatyków. Mam przyjemność szefować tej grupie, będąc jednocześnie oficjalnym Gdańskim Kaprem. Zacieśniliśmy, stałą już, współpracę z Muzeum Historycznym Miasta Gdańska, Fundacją Gdańską, MOSiR em Gdańsk, „Plamą” Gdańskim Archipelagiem Kultury, Urzędem Miejskim w Gdańsku, Wojewódzką i Miejską Biblioteką Publiczną w Gdańsku, Gdańsk Strefą Prestiżu, Spacerami Filmowymi, Muzeum Archeologicznym, Muzeum Narodowym i wieloma innymi instytucjami i organizacjami.

Średnio spotykaliśmy się z Państwem trzy razy w miesiącu, podczas wydarzeń, imprez i spektakli, których byliśmy organizatorami lub współorganizatorami. Wędrowaliśmy wspólnie po gdańskiej historii, przestrzeniach dawnego Gdańska i jego kulturalnym dziedzictwie.

• Warto tutaj przypomnieć niektóre z wydarzeń:

Historyczne Zmiany Warty. Które realizujemy je od trzech lat w każda pierwszą niedzielę miesiąca, gromadzą widzów pod Muzeum Bursztynu. W tym roku odbyło się ich 12, każdej towarzyszył przemarsz ulica Długą, Długim Targiem i innymi uliczkami Głównego Miasta.

Historyczne spacery. Wędrowaliśmy trasą dawnych gdańskich cmentarzy, szlakiem Daniela Chodowieckiego, spacerowaliśmy z gdańską Temidą oraz oglądaliśmy Gdańsk z mrocznej perspektywy. Ten ostatni spacer zgromadził ponad 300 uczestników. Łącznie 5 wycieczek z przewodnikiem. Do tego należy dodać spacer zorganizowany dla gości konferencji Akademii Marynarki Wojennej, czy współpracę przy wycieczkach Spacerów Filmowych.

Historyczna Zmiana Warty

Soboty u Państwa Uphagenów. Organizowane we współpracy z Muzeum Historycznym Miasta Gdańska, podczas których widzowie mogli zapoznać się z kulturą materialną gdańszczan drugiej połowy XVIII stulecia. Warsztaty szycia historycznego, prezentacje, prelekcje, cieszyły się dużym zainteresowaniem. Inscenizacja przeprowadzki Państwa Uphagenów. Łącznie 6 spotkań.

sobota u państwa Uphagenów - Dom Uphagena
sobota u państwa Uphagenów – Dom Uphagena

Zaraza 1709. Widowisko przybliżające historię gdańskiej medycyny. Odbyło się we wnętrzach Dworu Artusa. Z udziałem charakteryzatorki Eluvian, dzięki której było można dotknąć „chorych” na ospę, dżumę i cholerę.

ospa prawdziwa z dżumą - Zaraza 1709
ospa prawdziwa z dżumą – Zaraza 1709

Europejska Noc Muzeów. We współpracy z Muzeum Historycznym Miasta Gdańska i Gdańska Organizacją Turystyczną. W muzeum Bursztynu zaprezentowaliśmy historię gdańskiego rzemiosła. Obejrzeć można było warsztat srebrnika, malarza, krawca i hafciarki. Patrol gdańskich żołnierzy pilnował porządku przy Bramie Wyżynnej. W Domu Uphagena zapoznać się było można z codziennym życiem gdańskich mieszczek. W Komorze Palowej Ratusza Głównego Miasta Gdańska spotkać było można XVII wiecznego urzędnika zaś w Dworze Artusa straszyły duchy przeszłości. Łącznie zaangażowaliśmy 30 osób w pięciu obiektach na całym Trakcie Królewskim.

Noc Muzeów - duchy przeszłości w Dworze Artusa
Noc Muzeów – duchy przeszłości w Dworze Artusa

Baltic Sail 2015. Tradycyjnie, od czterech lat, organizujemy część historyczną dorocznego zlotu żaglowców. W tym rok przez cztery dni, 60 rekonstruktorów zaprezentowało ponad 30 scenek rodzajowych, paradę ulicami Głównego Miasta, inscenizację „Rozładunek okrętu” oraz najważniejsze wydarzenie tegorocznego Baltic Sail, bitwę na Motławie. Wzięły w niej udział trzy jednostki pływające, 4 armaty i dziesiątki sztuk broni palnej. Naumachia zebrała na nabrzeżach Motławy tysiące widzów.

Baltic Sail - inscenizacja
Baltic Sail – inscenizacja

Festiwal Mozartiana. Podczas siedmiu dni festiwalu prezentowaliśmy scenki rodzajowe wprowadzające widzów w klimat epoki Mozarta. Realizacja w Domu Uphagena oraz w Parku Oliwskim.

Mozartiana - Park Oliwski
Mozartiana – Park Oliwski

Szereg parad podczas imprez miejskich oraz oprawa ważnych wydarzeń. Parada z okazji święta miasta Gdańska, otwarcia i zamknięcia jarmarku. Rocznica odsłonięcia w Gdańsku pomnika Jana III Sobieskiego, dzień otwarty Rady Miasta Gdańska, święto ulicy Mariackiej itp. Łącznie 7 dużych wydarzeń.

Parada Niepodległości. Po raz piąty mieliśmy okazje brać udział w tym niesamowitym wydarzeniu patriotycznym. W tym roku byliśmy najliczniejszą grupą rekonstrukcyjną, wystawiliśmy 28 postaci.

Twierdza Wisłoujście gościła nas kilkakrotnie. Mieliśmy przyjemność współorganizować otwarcie i zamknięcie sezonu w twierdzy, oprawę rocznicy śmierci hrabiego de Plelo, oraz realizację filmu popularnonaukowego dla TVP w reżyserii Radosława Kotarskiego. Łącznie 4 wydarzenia.

Na planie filmowym - Wisłoujście, program Radka Kotarskiego "Podróże z historią"
Na planie filmowym – Wisłoujście, program Radka Kotarskiego „Podróże z historią”

Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie. W lipcu po raz pierwszy zorganizowaliśmy w Polsce wydarzenie nawiązujące do amerykańskiej wojny o niepodległość. W sierpniu, jak co roku, wzięliśmy udział w Batalii Napoleońskiej, jednej z największych w kraju imprez tego typu.

Szereg imprez rekonstrukcyjnych w których brały udział delegacje Garnizonu. Sępopol, Grudziądz ( Festiwal grup rekonstrukcyjnych), Lidzbark Warmiński, Częstochowa itp.

70 lecie Sądu Okręgowego w Gdańsku, podczas którego zorganizowaliśmy oprawę wycieczki po gmachu Sądu, grę miejska oraz dwie inscenizacje rozprawy sądowej w klimatach XVIII wieku. Co ciekawe prowadzącym był prawdziwy, współczesny sędzia!

batalia napoleońska w Będominie

70 lecie gdańskiego Cechu Piekarzy i Cukierników oraz 70 lecie Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku. W obydwu przypadkach odbyły się parady na ulicach Głównego Miasta oraz inscenizacje scenek rodzajowych.

MOSiR Gdańsk, oprawa otwarcia sezonu żeglarskiego, regat o Puchar Mariny, Biegu Westerplatte, pikniku charytatywnego itp. Łącznie 5 wydarzeń.

Coroczna akcja charytatywna Gdański Gwiazdor. Zbiórka upominków dla oddziału chemioterapii dziecięcej Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.

Święta ulic Zielonej (we współpracy z Opowiadaczami Historii) oraz Jaśkowej Doliny.

Nie mamy tutaj miejsca aby wymienić wszystkie nasze działania i wydarzenia. Łącznie było to ponad 40 spotkań z Państwem! Mamy nadzieję, że pozwalamy naszym widzom zrozumieć lepiej niezwykle interesującą i czasami trudną historię Gdańska. Dziękujemy za ciągle rosnące zainteresowanie naszą działalnością. W roku 2016 planujemy kontynuować wszystkie dotychczasowe projekty oraz zaskoczyć Państwa nowymi.

Od 10 lat jesteście z nami, dziękujemy!

Garnizon Gdańsk

Możecie nas znaleźć pod linkiem www.garnizongdansk.com lub na FB wpisując Garnison Danzig.

Krzysztof Kucharski

Dodaj opinię lub komentarz.