Archiwum Państwowe w Gdańsku wydało trzyczęściowy album, zawierający prawie 170 niepublikowanych zdjęć Gdańska z lat 1945-1950, przedstawiających miasto po zakończeniu wojny oraz jego fenomen odradzającego się życia. Publikacja nosi tytuł „Powojenny Gdańsk w fotografiach Mariana Rysia Dobrzykowskiego”. Autor zdjęć, Marian Ryś Dobrzykowski, przybył do Gdańska z Poznania w marcu 1945 roku. W tym samym roku otworzył Studio Fotograficzne „Ryś” we Wrzeszczu, które prowadził do 1967 roku.
Zakończenie II wojny światowej dla Gdańska – jednego z miast najbardziej poszkodowanych przez działania wojenne – stanowiło początek trudnego procesu odbudowy miasta. W wyniku wojny niemal całkowicie zmieniła się ludność miasta, a w sferze materialnej, szczególnie w centrum, tkanka miejska praktycznie przestała istnieć.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nakładem Archiwum Państwowego w Gdańsku ukazała się właśnie publikacja pt. „Powojenny Gdańsk w fotografiach Mariana Rysia Dobrzykowskiego”. To blisko 170 zdjęć Gdańska z lat 1945 – 1950, w większości niepublikowanych, ukazujących przejmujący obraz miasta tuż po zakończeniu wojny, ale także fenomen odradzającego się w nim życia.
Widok na Długi Targ, po lewej ratusz, 1949 r. fot. Marian Dobrzykowski
Dzisiejsza siedziba Rady Miasta Gdańska miała bardzo różne funkcje. Pierwotnie był to budynek pruskiej komendy garnizonu. Przed II wojną światową rezydował tutaj wysoki komisarz Ligi Narodów. W latach 1945-1947 urzędowali to członkowie PPR. Zdjęcie wykonane w 1948 r. fot. Marian Dobrzykowski
Wjazd do Gdańska. Widok na ul. Okopową, 1949 r. fot. Marian Dobrzykowski
Widok z wieży ratusza na odbudowę miasta, ulice Długa i Piwna, pośrodku zniszczona fasada Wielkiej Zbrojowni, 1950 r. fot. Maria Dobrzykowski
Widok z ratusza na miasto (Targ Drzewny, dworzec, w prawym górnym rogu odbudowywany budynek Wojewódzkiego Archiwum Państwowego w Gdańsku), 1950 r. fot. Marian Dobrzykowski
Widok na zrujnowane kamienice od ulicy Piwnej, 1949 r. fot. Marian Dobrzykowski
Widok na zniszczone magazyny na Wyspie Spichrzów, Motławę i Zieloną Bramę, 1946 r. fot. Marian Dobrzykowski
Album składa się z trzech części, z czego pierwsza poświęcona jest Głównemu Miastu. Zdjęcia ukazują rozmiar zniszczeń na ulicach takich jak Długa, Piwna, Targ Węglowy, Tkacka, Szeroka i Podwale Grodzkie. Na tle gruzowisk widać grupy ludzi podejmujących pierwsze kroki w procesie odbudowy miasta, korzystając z prostych narzędzi i maszyn.
Widok na Motławę i Długie Pobrzeże, z lewej budynek Towarzystwa Przyrodniczego z wieżą, gdzie mieściło się obserwatorium astronomiczne, 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
Ulica Tkacka, 1947 r. fot. Marian Dobrzykowski
Ulica Piwna i ruiny, 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
Targ Drzewny – na pierwszym planie odsłonięta linia średniowiecznych murów obronnych, w tle ratusz staromiejski, wieża kościoła św. Katarzyny, ok. 1948 r. fot. Marian Dobrzykowski
Prace porządkowe, Podwale Grodzkie, w oddali gmach Dyrekcji Kolei, 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
Podwale Grodzkie, 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
Odgruzowywanie Starego Miasta, teren dzisiejszych ulic: Podwale Grodzkie, Podbielańska, Korzenna i Rajska, 1946 r. fot. Marian Dobrzykowski
Odgruzowywanie miasta odbywało się w dużej mierze dzięki aktywności mieszkańców. Społeczny komitet odbudowy w każdą niedzielę mobilizował do prac w rejonie Targu Węglowego kilku tysięcy ochotników. fot. Marian Dobrzykowski
Odbudowa ulicy Długiej i Złota Brama, 1949 r. fot. Marian Dobrzykowski
Fragment ulicy Piwnej i kościół Mariacki, 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
Dzisiejsze Podwale Grodzkie (przed wojną Stadtgraben), widok od strony dworca na zniszczone budynki, 1946 r. fot. Marian Dobrzykowski
Budowa hotelu „Monopol” naprzeciw Dworca Głównego, 1947 r. fot. Marian Dobrzykowski
Podwale Grodzkie, 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
„Kawiarnia Pod Orłem”, mniej więcej naprzeciwko dworca Gdańsk Główny 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
W drugiej części albumu przedstawiono ulice Wrzeszcza i Oliwy, które zaczęły powoli ożywać. Ukazane są m.in. aleja Grunwaldzka, zdewastowany park Oliwski oraz ocalała katedra.
Usuwanie gruzów w okolicach alei Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, 1947 r. fot. Marian Dobrzykowski
Tramwaje na alei Grunwaldzkiej, 1948 r. fot. Marian Dobrzykowski
Odbudowa alei Grunwaldzkiej, 1947 r. fot. Marian Dobrzykowski
„Kawiarnia Pod Orłem”, mniej więcej naprzeciwko dworca Gdańsk Główny 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
Fontanna z 1909 r. , aleja Grunwaldzka i róg Jaśkowej Doliny, 1948 r. fot. Marian Dobrzykowski
Aleja Grunwaldzka i gruzy, po lewej kamienica, gdzie mieścił się sklep mięsny (nr 131) i kamienica nr 127, 1946 r. fot. Marian Dobrzykowski
Aleja Grunwaldzka, 1945 r. fot. Marian Dobrzykowski
Ostatni rozdział, zatytułowany „Ludzie/Wydarzenia”, ilustruje sceny z życia miasta, takie jak uroczystości państwowe, święta religijne, otwarcie linii tramwajowej czy mecz piłki nożnej.
Pierwsi robotnicy przy odbudowie, aleja Grunwaldzka, 1947 r. fot. Marian Dobrzykowski
Prace porządkowe w parku Oliwskim, 1949 r. fot. Marian Dobrzykowski
Mecz I ligi na stadionie przy ulicy Traugutta: Lechia Gdańsk – Ruch Chorzów zakończony wynikiem 5:3, 27 marca 1949 r. W drużynie Lechii grali: Józef Piekuta (bramkarz) – Alfred Kokot, Piotr Nierychło, Roman Rogocz, Tadeusz Skowroński, Jakub Smug, Czesław Lenc, Aleksander Kupcewicz, Henryk Kokot, Alfred Kamzela, Józef Pokorski (bramkarz), Leszek Goździk (kapitan). fot. Marian Dobrzykowski
Autobus komunikacji miejskiej, 1949 r. fot. Marian Dobrzykowski
Marian Dobrzykowski wcześniej pracował jako fotograf w Poznaniu. W 1945 roku otworzył własne Studio Fotograficzne „Ryś” przy ulicy Grunwaldzkiej 66 we Wrzeszczu i prowadził je aż do 1967 roku. Po przyjeździe do Gdańska zaczął dokumentować odradzające się życie na Wybrzeżu, korzystając z trudno zdobywanych filmów. Wykonywał też dokumentację fotograficzną zniszczeń wojennych na zlecenie Delegatury Rządu do Spraw Wybrzeża i Biura Odbudowy Portów. Jego prace były publikowane w czasopismach o tematyce morskiej, katalogach okrętowych i w „Przekroju”.
Park Oliwski, brama wejściowa, zniszczenia i odbudowa, 1949 r. fot. Marian Dobrzykowski
Park Oliwski, brama wejściowa (od strony parku), zniszczenia i odbudowa, 1949 r.fot. Marian Dobrzykowski
Fasada katedry oliwskiej, 1947 r. fot. Marian Dobrzykowski
W 1974 roku, dzięki staraniom ówczesnego dyrektora Archiwum Państwowego w Gdańsku, Czesława Biernata, znaczna część prac Mariana Rysia Dobrzykowskiego trafiła do zbiorów gdańskiego Archiwum. Kolekcja obejmuje 2635 negatywów przedstawiających Gdańsk, Gdynię, Sopot oraz inne miasta Pomorza Gdańskiego.
Publikacja „Powojenny Gdańsk w fotografiach Mariana Rysia Dobrzykowskiego” została przygotowana przez pracowników Archiwum Państwowego w Gdańsku, zaś autorstwo wstępu i wyboru zdjęć przypada Andrzejowi Reglińskiemu, natomiast o samym Marianie Rysiu Dobrzykowskim pisze Joanna Bławat-Obin.
Gdzie kupić książkę „Powojenny Gdańsk w fotografiach Mariana Rysia Dobrzykowskiego”:
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.