10-go lipca br. w sali konferencyjnej im. Jana Olszewskiego w gmachu Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbył się koncert zatytułowany „Poezja Ukrainy”. Wydarzenie to wpisało się w Euro Chamber Music Festival Gdańsk.
ECMF jest największym festiwalem muzyki kameralnej, jaki odbywa się w naszym kraju. W tym roku organizowany jest po raz jedenasty. Przypomnijmy, że pierwsza jego edycja towarzyszyła mistrzostwom Europy w piłce nożnej w 2012 r. organizowanym wspólnie przez Polskę i Ukrainę; przebiegała pod hasłem „Przyjaciele grają razem”.
W tym roku, kiedy Ukraina zmaga się z rosyjską agresją, a nasz naród wyciąga pomocną dłoń do naszych sąsiadów, w Muzeum II Wojny Światowej odbył się koncert przybliżający utwory poetów ukraińskich.
Recytacje wierszy poprzedziło przemówienie dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, prof. Grzegorza Berendta, w którym nawiązał do obecnej sytuacji politycznej w naszej części Europy: toczącej się od 24-go lutego br. wojny na Ukrainie. Profesor wskazał na podobieństwa pomiędzy II wojną światową a obecną agresją rosyjską na Ukrainę. Przypomniał o niedawno otwartej wystawie w Muzeum zatytułowanej „Meksyk i Polska: wspólna droga. Wizyta generała Władysława Sikorskiego w Meksyku w 1942 r.”. Poświęcona jest misji gen. Sikorskiego, jaką odbył w 1943 r. do Meksyku – państwa, które nie popierało agresji III Rzeszy i Związku Sowieckiego na Polskę, a także utrzymywało stosunki z polskim rządem na uchodźstwie. W Meksyku w czasie II wojny światowej znalazło azyl prawie półtora tysiąca Polaków. Profesor Berendt wspomniał też o kolejnych falach polskiej emigracji, które miały miejsce już po zakończeniu II wojny światowej oraz o obecnych emigrantach – uchodźcach z Ukrainy, którzy uciekając przed rosyjską agresją schronili się m.in w naszym kraju.
Wstęp na koncert był wolny.
Na widowni zasiedli również zaproszeni przedstawiciele władz miasta, województwa pomorskiego oraz różnych instytucji i stowarzyszeń. Wśród gości honorowych znaleźli się Joanna i Andrzej Gwiazdowie.
W czasie koncertu usłyszeliśmy następujące utwory:
- Adam Mickiewicz – Stepy Akermańskie.
- Karol Szymanowski – Stabat Mater op. 53, IV. Spraw niech płaczę z Tobą razem.
- Taras Szewczenko – Szczęśliwy, kto ma dom.
- Borys Lyatoshynsky – Largo z IV Kwartetu smyczkowego op. 43.
- Łesia Ukrainka – Niech stanie się ciemność.
- Valentyn Silvestrov – Preludium z III Kwartetu smyczkowego.
- Łesia Ukrainka – I Ty walczyłaś ongi Ukraino.
- Samuel Barber – Adagio z I Kwartetu smyczkowego h-moll op. 11.
- Łesia Ukrainka – Ostatnie róże.
- Myrosław Skoryk – Melodia.
- Oleksandr Konysky – Modlitwa dla Ukrainy.
- Mykoła Lysenko – Modlitwa dla Ukrainy.
Wiersze recytował znakomity aktor teatralny i filmowy, związany m.in z gdańskim Teatrem „Wybrzeże”, Mirosław Baka. Recytacjom towarzyszył kwartet smyczkowy w składzie: Michał Nowak (skrzypce), Arnaud Kaminski (skrzypce), Marta Wroniszewska (altówka) oraz Karol Wroniszewski (wiolonczela).
Muzyka, efekty specjalne, zwłaszcza gra świateł oraz fotografie w tle sceny, ukazujące skutki wojny na Ukrainie, sprzyjały zadumie i refleksji nad przesłaniem tegorocznego festiwalu.
Mecenasem ECMF jest Hotel Number One, a partnerami – organizator Stowarzyszenie Artystów Zdolni do Wszystkiego oraz współorganizatorzy: Fundacja Ars Sine Qua Non, Nadbałtyckie Centrum Kultury Gdańsk, Instytucja Kultury Samorządu Województwa Pomorskiego, Oblackie Centrum Edukacji i Kultury oraz Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Festiwal został dofinansowany ze środków Miasta Gdańsk, a jego inauguracja – ze środków Województwa Pomorskiego.
Patroni medialni festiwalu: Meakultura Muzyka Edukacja Artyści, www.trojmiasto.pl, Prestiż Magazyn Trójmiejski, www.gdansk.pl
Sponsorem festiwalu jest restauracja Mamma Mia Zielona Pietruszka. Partnerami festiwalu są: Remarkable Arts Festival, Europejskie Centrum Solidarności, Olivia Star TOP, Save The Music, Ogólnokształcąca szkoła Muzyczna I i II stopnia im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, Zespół Szkół Muzycznych, SM Wejherowo, Restauracja Widokówka 32 piętro, przesluchania.com, Gawryszewski PHOTOGRAPHY, Winne Grono; zaś partnerem strategicznym Portal Presto.
Szkoda, że nie wystawiliście „dzieł” Tarasa Szewczenko. BTW. bardzo dobry wybór miejsca na prezentację. Lepsze byłoby tylko Muzeum Powstania Warszawskiego.